Pri dyslexii:
Dieťa nechať čítať len krátke jednoduchšie úseky textu,v domácej príprave dávať dieťaťu len primeranú časť textu,nechať dieťaťu k dispozícii potrebné pomôcky (záložku, okienko na čítanie, tabuľku s abecedou a pod.),tolerovať slabikovanie viesť ich k správnej technike čítania, odbúravať tzv.„dvojité čítanie“,pred vlastným čítaním vybrať z textu ťažšie slová a precvičiť ich čítanie (niekedy je nutné nacvičiť aj výslovnosť), až potom nechať dieťa čítať celý text, naučiť dieťa a jeho rodičov postupovať rovnakou metódou pri domácej príprave, dopriať žiakovi dostatok času na splnenie úloh, pod časovým tlakom je v napätí a v strese, definícia úlohy by mala byť jednoznačná a jasná, to neznamená stručná,farebné zvýrazňovanie textu, používanie diktafónu.
Pri dysortografii:
Diktát: dieťa píše len to, čo stihne napísať, pretože majú často krát ťažkosti v grafomotorickom tempe,nechať dieťaťu tabuľky gramatických prehľadov,diktát pripraviť ako doplňovačku, alebo dať k doplneniu nie celý diktát, ale len tie slová, pri ktorých sledujeme určitý pravopisný jav, poskytnúť dieťaťu dlhší čas na kontrolu napísaného, diktát dopredu precvičiť napr. formou domácej úlohy, pred vlastným písaním diktátu ešte raz precvičiť „ kľúčové slová“ buď ústnou formou alebo formou doplňovačky, prispôsobiť tempo diktovania,pri spoločnej ústnej kontrole diktátu dať týmto deťom čo najväčší priestor, aby sme si overili ich znalosť gramatických pravidiel, deti s poruchami učenia mávajú i tzv. znížený jazykový cit. V praxi to znamená, že sa dokážu naučiť základné pravopisné pravidlá, ale ich aplikácia na javy príbuzné a odvodené im už robí ťažkosti.
Opis, prepis
umožniť dieťaťu tiché predhováranie si (obzvlášť u detí s výraznými ťažkosťami v zrakovej diferenciácii a sluchovej analýze a syntéze),kombinovať prepis s doplňovačkami, využiť pracovné listy,v písomnom prejave voliť formu doplňovačiek,
Pri dyskalkúlii:
dopriať žiakovi dostatok času na splnenie úloh, pod časovým tlakom je v napätí a v strese,zadanie príkladu by malo byť presne vysvetlené, čo sa od žiaka očakáva,umožniť používať pomocný papier na poznámky pri písomných prácach,akceptovať správnosť postupu riešenia, tolerovať chyby z nepozornosti a zamieňania tvarov číslic a znamienok,v slovných úlohách zvýrazniť kľúčové slová,akceptovať zníženú úroveň v geometrii,využívanie pomôcok: predtlačenú číselnú os, kalkulačku, tabuľky matematických operácií a vzorcov,
Ostatné predmety:
Špecifické poruchy učenie tým, že postihujú prevažne oblasť čítania a písania zasahujú nielen do oblasti slovenského jazyka a matematiky ale aj iných vyučovacích predmetov.Preto je aj tu nutné využívať niektoré z metód tolerantného prístupu k týmto žiakom:v písomných prejavoch voliť takú formu, aby stačila len krátka odpoveď ( najlepšie testy s voľbou správnej odpovede), preveriť si celkové porozumenie zadaným otázkam, vytvoriť väčší časový priestor na vypracovanie úlohy alebo zredukovať počet úloh, nehodnotiť chyby v písomnom prejave, ale len obsahovú správnosť odpovede,brať do úvahy, že deti môžu mať problémy aj vo výtvarnej výchove, pracovnom vyučovaní, a telesnej výchove,pri vyučovaní cudzích jazykov preferovať už vyššie zmienenú „ sluchovú cestu“, sústrediť sa na ústne zvládnutie slovnej zásoby základných fráz, vedomosti v predmetoch teoretickej povahy prednostne preverovať ústnym skúšaním s pomocnými otázkami, pri diktovaní poznámok zohľadniť oneskorené tempo písania, diktovať pomalšie, alebo mu umožniť použitie diktafónu, alebo mu sprostredkovať vytlačené poznámky (učebné texty)pri nedostatočnom porozumení prečítaného textu, je potrebné zvýrazniť kľúčové slová,nak je to možné, vytvoríme mu priestor na používanie počítača a PC programov, pri komunikácii so žiakom používať pozitívnu stimuláciu (pochvala, ocenenie), aj za čiastkové úspech.
Prajeme Vám veľa úspechov pri vzdelávaní. V prípade otázok nás môžete kontaktovať na nižšie uvedený e-mail:Mgr. Adriana Gábrišová - školský špeciálny pedagóg, ada.g@centrum.sk